Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016

Άρθρο: επανάληψη...μνήμη...παιχνίδι...μάθηση

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ & ΜΝΗΜΗ
Το ρητό "η επανάληψη είναι η μητέρα της μάθησης" έχει βάση μόνο όταν η επανάληψη είναι μια διαδικασία ενεργητική, προκλητική, γεμάτη κίνητρα και...διασκεδαστική.
Είναι γνωστό ότι η μακροπρόθεσμη μνήμη, που είναι ο στόχος της επανάληψης, διακρίνεται στην α) επεισοδιακή και β) σημασιολογική. Η επεισοδιακή μνήμη αναφέρεται στην ανάμνηση γεγονότων ή επεισοδίων τα οποία συμπεριλαμβάνουν και τις συμφραζόμενες λεπτομέρειες των εμπειριών μάθησης ενώ η σημασιολογική είναι η ικανότητα ανάμνησης πληροφοριών που αναφέρονται σε πραγματικά γεγονότα και δεν περιλαμβάνουν τις συμφραζόμενες λεπτομέρειες. Πως έγινε μια άσκηση και η λύση της είναι επεισοδιακή μνήμη, πως χρησιμοποιούμε τις λέξεις και τι εννοούν είναι σημασιολογική μνήμη. Τις περισσότερες φορές που κάνουμε επανάληψη ενθαρρύνουμε την επεισοδιακή μνήμη και αυτό οδηγεί τους μαθητές σε αναποτελεσματικές μεθόδους μελέτης, δηλαδή χάνουν τον χρόνο τους. Η επανάληψη πρέπει να γίνεται με τρόπο που να ενθαρρύνει την σημασιολογική μνήμη και να οδηγεί τις γνώσεις στην μακροπρόθεσμη μνήμη.
 
Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ
Ο καλύτερος τρόπος να γίνεται η επανάληψη είναι μέσω ενεργητικών, ευχάριστων παιχνιδιών, που ακόμη αποτελεσματικότερα συμμετέχουν μέλη της οικογένειας. Η αξία του παιχνιδιού στην ζωή των παιδιών είναι αναντίρρητα πολύ σημαντική, μεγάλο ποσοστό των γνώσεων και της συναισθηματικής τους ισορροπίας στηρίζεται στην συμμετοχή τους σε παιχνίδια. Υπάρχουν επτά είδη παιχνιδιών που σχετίζονται με την ανάπτυξη των παιδιών: το εξερευνητικό/αισθητηριακό (0-2,5 ετών), το κατασκευαστικό (2,5 και πάνω), της δραματοποίησης (3-8 ετών), το αισθησιο-κινητικό/λειτουργικό (3-8 ετών), το συμβολικό (3 ετών και πάνω), το συνεργατικό (με κανόνες, 5 και πάνω) και το παιχνίδι με επινοημένους κανόνες (5-8 ετών και πάνω). Ένα παιχνίδι με λέξεις και εικόνες, ένα παιχνίδι μνήμης με κάρτες ή ένα παιχνίδι με κίνηση, τραγούδι και χορό που συνάμα κινητοποιεί τα όσα έχει διδαχθεί ο μαθητής είναι η αποτελεσματικότερη επανάληψη.
 
Το λειτουργικό παιχνίδι βοηθά την κοινωνικοποίηση του παιδιού και
το κάνει να νιώθει αρεστό και σημαντικό για την "ομάδα"
 
 
ΑΜΕΣΑ ΚΕΡΔΗ
Εκτός από την διαχείριση της γνώσης και πληροφορίας με εποικοδομητικό και αποτελεσματικό τρόπο "μαθαίνω παίζοντας" σημαίνει:
- ποιοτικό χρόνο με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς μου
- υιοθέτηση ρόλων
- "ανακύκλωση" μαθησιακών συμβάντων
- αίσθηση "ανταγωνισμού" και θέληση για "νίκη"
- η γλώσσα προκύπτει μέσα από ένα "κοινωνικό συμβάν" άρα ενισχύεται ο επικοινωνιακός της ρόλος
- η γλώσσα χρησιμοποιείται και έξω από το μάθημα
 
κάθε είδος παιχνιδιού μπορεί να βοηθήσει την γλωσσική ανάπτυξη ακόμα
και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια όταν γίνονται μέρη της γλωσσικής χρήσης
 αποδεικνύονται πολύ αποτελεσματικά 
  ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΔΕΝ ΜΙΛΑΝΕ ΜΙΑ ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ
Σίγουρα μπορείτε και εσείς να παίξετε μαθαίνοντας, μέσα από ένα συνεργατικό παιχνίδι όπου εσείς γίνεστε ο μαθητής και το παιδί ο "δάσκαλος" ή μέσα από ένα παιχνίδι "ενεργητικής ακρόασης" για το οποίο θα επαναλαμβάνετε την τελευταία φράση ή σε ένα παιχνίδι με σταυρόλεξο όπου θα προσπαθείτε να σκεφτείτε την σημασία των λέξεων. Τελικά η δική σας συμμετοχή είναι στην ενθάρρυνση και την απόλαυση του παιχνιδιού, άρα σίγουρα όλοι μπορούν να συμμετέχουν.
 
Δημήτρης Μαρούλης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πληροφορίες